سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداى سبحان طاعت را غنیمتى ساخته است براى زیرکان آنگاه که مردم ناتوان کوتاهى کنند در آن . [نهج البلاغه]

در دیده ی من بنگر دریاچه ی ساوه

 

 

 

 خورشید و صد بیلیون ستاره ی دیگر به اضافه ی مقدار زیادی ماده میان ستاره ای ، به اضافه ی تعداد زیادی سحابی ، شیئ را می سازند که به کهکشان ما (یا راه کهکشان ها ) موسوم است

مطالعه توضیح ستارگان در کهکشان ما نشان داده است که این مجموعه عظیم به قرص کم و بیش پهن شده ای شباهت دارد در حقیقت آن را اغلب به سنگ آسیابی عظیم یا عدسی دوسو کوژی تشبیه می کنند .

کهکشان ما چون از بالا نگاه شود ، دایره ای شکل به نظر می رسد و ستارگان در آن الگویی مارپیچی را پدید می آورند . چون از کنار به آن نظر شود نازک بودن آن آشکار می گردد .

قابل قبول ترین رقم برای قطر کهکشانها 100000 سال نوری است حداکثر ضخامت آن در حدود 10.000 تا 15.000 سال نوری بر آورده شده است .

خورشید با منظومه سیاراتش ، جایگاه بی اهمیتی را در آن اشغال می کند . منظومه شمسی به فاصله تقریبی 30.000 سال نوری از مرکز و خیلی نزدیک به صفحه معدل النهار کهکشانی قرار گرفته است .

چون از سیاره ی کوچک خود به این انبوه ستارگان نگاه کنیم ، دو منظره ی متمایز را خواهیم دید . در امتداد موازی با قطب کهکشان در نتیجه نازک بودن کهکشان ، ستارگان به زمینه ای تاریک دیده می شوند . دید موازی با صفحه ی معدل النهاری ، متفاوت است . ستارگان نزدیکتر به نوار نورانی کم سویی (راه کاهکشان ) دیده می شوند که خود محصول نور بیلیونها ستاره ی موجود در قسمت ضخیم کهکشان ماست .

پس این نوار نورانی ، از امتداد صفحه ی معدل النهار کهکشان ما حکایت می کند .

شکل و ابعاد کهکشان ما را می توان از روی مطالعه ی   ستارگان به دست آورد.

یکی از نخستین تلاشهایی که در این راه انجام شد بوسیله منجم هلندی یاکدبوس کاپتین (1922-1851 ) صورت گرفت . روش او از چهار مرحله تشکیل می شد .

1.      پیدا کردن تعداد نسبی ستارگان قدر مطلقها مختلف در فضای نزدیک به خورشید.

2.      پذیرفتن این نکته که همین اعداد نسبی ، یعنی همین ترکیب، در فضای دور از خورشید نیز درست است .

3.      محاسبه اینکه در هر امتداد چند تا از هر گروه باید وجود داشته باشد تا عده و ا    واقعی ستارگان در آن زاویه ی خاص توضیح داده شود .بدین طریق فاصله تا لبه ی کهکشان در آن امتداد معلوم گردد.

تجزیه و تحلیل جدید ، تصحیحی را به خاطر اثر ماده ی میان ستاره ای در محاسبات کاپتین وارد می کند و به شکل عدسی دوسو کوژی  به قطر 100.000 سال نوری ، که بیشتر بدان اشاره شد ، دست می یابد . روش دیگر برای بر آورد اندازه کهکشان ما ، بر خوشه های ستاره ای کروی مبتنی است. 

خوشه ی کروی ، چنانکه از نامش بر می آید ، انبوهی از ستارگان است که به شکل کره ای گرد هم  آمده اند .

یکی از زیباترین خوشه های کروی ، که به دشواری به چشم برهنه می آید ، M13  در صورت فلکی جاتی است . مطالعات تلسکوپی آشکار نمی سازد که این خوشه ی کروی اقحاط  از بیش از 500.000 ستاره تشکیل شده است . که 50.000 آن را تک تک می توان شمرد . عده ی باقیمانده را فقط می توان تخمین زد ، زیرا به قدری نزدیک به یکدیگرند که شمردن  آنها امکان پذیر نیست.

بسیاری از خوشه های کروی دارای ستارگان RR- شلیاقی هستند .

مطالعه ی فاصله ی بیش از یکصد خوشه ی کروی معلوم می کند که توزیع آن به صورت گویی گرداگرد کهکشان ما است و راه کاهکشان این گوی را به دو نیمه می کند . قطر این گوی کاملاً با مقدار راه کاهکشان (100.000 سال نوری) مطابقت دارد و این معرفت ما از اندازه ی کهکشان را تأیید می کند .

                                                       

 با آرزوی موفقیت.

 

 

 




یوسف کی ::: شنبه 85/2/30::: ساعت 11:44 صبح

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 8


بازدید دیروز: 1


کل بازدید :25759
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
یوسف کی
مدیر :یوسف کیقبادی همه جوره در خدمت هستیم
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
 
 
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<